معاون استاندار ایلام: جامعه توسعه‌یافته نیازمند گفتگوی آرام است

افشین کریمی، معاون توسعه و منابع انسانی استانداری ایلام، در اختتامیه چهارمین دوره مسابقات ملی مناظره دانشجویان ایران مرحله استانی ایلام اظهار کرد: گفتگوی آرام به جای جدل‌های فضای مجازی اهمیت بالایی دارد و  مهمترین اصل شکل‌گیری یک جامعه توسعه‌یافته‌، به سمت گفتگو رفتن است.

وی با بیان اینکه وضعیت فعلی جامعه متأثر از دعواهای حیدری و نعمتی و خط‌کشی‌های غیرواقعی است که کشور را از رسیدن به روش‌های کارآمد بازداشته است، تصریح کرد: پیش‌فرض‌های ذهنی و تعصبات مانع شنیدن حقیقت از سوی طرف مقابل می‌شود و گفتگو را صرفاً به بستری برای تهمت و رسوا کرد تبدیل می‌کند.

معاون استاندار ایلام با تأکید بر ماهیت نقد در گفتمان علمی، بیان کرد: در گفتگو هیچ‌وقت زندگی شخصی فرد، شخصیت حقیقی فرد نمی‌آید، نقد می‌شود گفتمان یا نظریه‌ای که او می‌خواهد بگوید.

وی گفت: تا زمانی یک نظریه می‌تواند پارادایم باشد که خود را در معرض نقد قرار دهد؛ در غیر این صورت، آن نظریه شکننده می‌شود و ممکن است مجبور به استفاده از ابزارهای قدرت برای ماندگاری شود.

 ضرورت حضور فعال زنان در تصمیم‌سازی‌ها

کریمی یکی از اقدامات ارزشمند اخیر را رشد دانشگاه ایلام برشمرد و در ادامه با اشاره به موضوع حضور زنان در مدیریت، گفت: در جلسه‌ای با نخبگان استان، 90 درصد نخبگان حاضر را بانوان تشکیل می‌دادند، اما در شورای اداری استان، این نسبت برعکس است.

وی با استناد به نظر مقام معظم رهبری مبنی بر حضور زنان در جامعه با رعایت شعائر اسلامی، خواستار حضور پررنگ‌تر بانوان در ساختارهای تصمیم‌ساز شد و گفت: بانوان در تمام زمینه ها اقتصادی، اجتماعی، سیاسی، اشتغال حضور داشته باشند.

 دعوت به اجماع و پایان دادن به خودزنی‌ها

معاون استاندار ایلام از امام جمعه، استاندار و نمایندگان فعلی به عنوان افراد اهل گفتگو یاد کرد و از مجموعه مدیران بومی استان خواست تا بر سر میز مشترکات نشسته و از خودزنی‌ها و حرف‌هایی که جز ضربه زدن به هویت استان نتیجه‌ای ندارد، پرهیز کنند.

وی گفت: ایلام دارای چهره‌های هنرمند، نویسنده، شاعر و اساتید دانشگاهی برجسته‌ای است که باید این ظرفیت‌ها به درستی معرفی شوند.

مستدل بودن دانشجویان، تضمین‌کننده منطق مدیران آینده است

سارا فلاحی، نماینده مردم ایلام در مجلس شورای اسلامی نیز در این آیین، با تأکید بر اهمیت استدلال پخته در فضای سیاسی و اجتماعی کشور، به نقد عملکرد برخی مسئولین و ضرورت تقویت منطق در مدیریت پرداخت و تجربیات تیم ایران در سازمان ملل را شاهدی بر قدرت استدلال ایرانی دانست.

وی از رعایت استدلال در برابر استقلال توسط گروه‌های حاضر در مناظرات ابراز خرسندی کرد و گفت: این رویکرد نشانه‌ای از بلوغ گفتمان دانشجویی است.

نسبیت در سیاست، خطری از نگاه صفر و صدی

وی با طرح این دغدغه که نگاه‌های هیچ یا همه‌چیز در حوزه سیاست و مسائل اجتماعی ناکارآمد است، گفت: در حوزه سیاست و مسائل اجتماعی ما سفت و سخت نداریم.

فلاحی هشدار داد: نگاه‌های غیرمنطقی در دوران دانشجویی، به مدیرانی با قوه عاقله از کار افتاده در آینده منجر خواهد شد.

فلاحی به صراحت بیان کرد: در برخی مواقع قوه عاقله بعضی از مسئولین ما در واقع از کار افتاده است، ولی خیلی‌ها هم دچار مشکل شده‌اند و کاملاً از مسیر گفتمان انقلاب اسلامی خارج شده‌اند.

وی گفت: موجی از مطالبات دانشجویی مبنی بر لزوم تغییرات اساسی، ناشی از اشتباهات مدیریتی و بار کجی است که برخی کارگزاران بر دوش مردم گذاشته‌اند.

قدرت استدلال در مواجهه بین‌المللی؛ دفاع از ایران در سازمان ملل

وی در بخشی از سخنان خود با اشاره به ارائه الگویی از مذاکرات موفق بر پایه استدلال مستحکم، گفت: از جمله جلسات محرمانه با کمیسیاری حقوق بشر و کنوانسیون منع تبعیض نژادی دو تجربه موفق تیم ایرانی در سازمان ملل بوده است.

فلاحی افزود: تیم ایران با استدلال‌های قوی خود توانست فضای بین‌المللی را به نفع کشور تغییر دهد، تا جایی که اعضای کمیته‌های بین‌المللی نیز مجبور به دفاع از ایران شدند.

نماینده مردم ایلام در مجلس شورای اسلامی با اشاره به فرد الجزایری که از ایران به عنوان مهد تمدن و علم یاد کرد و گفت: ما باید کاری کنیم که کشورمان را در دنیا پرزنتش کنیم چرا که کشور ما خیلی حرفها برای گفتن در دنیا دارد.

وی با تاکید بر اینکه باید از تکرار اشتباهات سیاسی و اقتصادی جلوگیری کرد، موضع خود را در قبال مدیرانی که سبب تزلزل اعتماد عمومی می‌شوند، شفاف ساخت و گفت: من معتقدم کسانی که مردم را نگران می‌کنند جایی در مسئولیت و مدیریت ندارند.

جهاددانشگاهی مکمل دانشگاه‌هاست

محمد پاکزاد، رئیس جهاد دانشگاهی ایلام نیز در این مراسم با بیان اینکه اختتامیه چهاردهمین دوره مسابقات مناظرات دانشجویی ایلام با مشارکت حداکثری تیم‌ها برگزار شد، اظهار کرد: جهاددانشگاهی به عنوان یک مکمل برای دانشگاه‌ها  است.

مشارکت حداکثری دانشجویان نشان از شکوفایی فرهنگی است

رئیس جهاد دانشگاهی ایلام، با ابراز خرسندی از حجم مشارکت‌ها، اظهار کرد: در این دوره از مسابقات، شاهد مشارکت گسترده 34 تیم دانشجویی بودیم که نشان‌دهنده رویکرد مثبت دانشگاه‌ها به توسعه مهارت‌های گفتگو و مناظره است.

وی با اشاره به طولانی شدن روند برگزاری مسابقات، گفت: هدف اصلی کاهش خستگی داوران و تضمین صدور قضاوت‌های عادلانه و با کیفیت بوده است تا دانشجویان کمتر دچار معترض شوند.

رئیس جهاد دانشگاهی در بخش دیگری از سخنان خود، جایگاه جهاددانشگاهی را مکمل دانشگاه‌ها توصیف کرد و گفت: از مسئولان حاضر درخواست دارم تا در حوزه مسائل واقعی استان و کشور، از ظرفیت‌های موجود به درستی استفاده شود.




دانشجویان باید با عقلانیت تصمیم‌گیران صبور آینده باشند

در مجلس شورای اسلامی در حاشیه آیین اختتامیه چهارمین دوره مسابقات ملی مناظره دانشجویان ایران مرحله استانی ایلام اظهار داشت: برگزاری چنین رقابت‌هایی بستری ارزشمند برای تمرین گفت‌وگو، استدلال منطقی و رعایت اخلاق در فضای دانشجویی است که می‌تواند در آینده بر مدیریت کشور اثرگذار باشد.

وی با بیان اینکه دانشجویان مدیران آینده کشور هستند، افزود: هرچقدر بتوانیم توان گفت‌وگو، استدلال و اخلاق را در میان نسل جوان تقویت کنیم، بدون تردید در آینده شاهد مدیرانی خردورز، صبور و قانون‌مدار خواهیم بود که به جای تنش، از رایزنی و تعامل برای پیشبرد امور بهره می‌گیرند.

نماینده ایلام در مجلس تصریح کرد: دانشجویان باید در مناظرات بیاموزند که از عقلانیت استفاده کنند، به حقوق یکدیگر احترام بگذارند و اخلاق را محور گفت‌وگو قرار دهند. این ویژگی‌ها موجب می‌شود که در حوزه‌های مدیریتی نیز با سعه‌صدر و منطق تصمیم‌گیری کنند.

فلاحی با اشاره به اهمیت مدیریت زمان و تصمیم‌گیری در شرایط مختلف خاطرنشان کرد: در بسیاری از موقعیت‌ها زمان تصمیم‌گیری بسیار کوتاه است و مدیری موفق است که بتواند در عین آرامش، با منطق و تحلیل درست تصمیم بگیرد؛ مسابقات مناظره می‌تواند تمرینی مناسب برای چنین شرایطی باشد.

وی ضمن قدردانی از جهاد دانشگاهی ایلام و دانشگاه ایلام به‌عنوان میزبان این رقابت‌ها گفت: دانشگاه‌ها با حمایت از مناظرات دانشجویی در واقع به تقویت پایه‌های گفت‌وگو، تحمل و عقلانیت در جامعه کمک می‌کنند و این بزرگ‌ترین سرمایه برای آینده کشور است.




نماز محور استقامت و بصیرت جامعه اسلامی است

حجت‌الاسلام والمسلمین اله‌نور کریمی‌تبار، نماینده ولی‌فقیه در استان و امام جمعه ایلام، در سومین همایش اقامه نماز سپاه امیرالمؤمنین(ع) ایلام با تأکید بر جایگاه محوری نماز در نظام فردی و اجتماعی مؤمنان، اظهار کرد: نماز ستون استوار دین و سرچشمه هدایت انسان در تمامی عرصه‌های زندگی است.

وی گفت: هیچ واجب الهی از نظر تأثیرگذاری بر انسان، هم‌سنگ نماز نیست و این فریضه بزرگ الهی پیوند مستقیم بنده با پروردگار را معنا می‌بخشد.

کریمی‌تبار با اشاره به آیات آغازین سوره بقره افزود: قرآن کریم ویژگی نخست متقین را ایمان به خدا و قیامت و دومین ویژگی آنان را اقامه نماز معرفی کرده است هرگاه ایمان در جان انسان ریشه بدواند، نماز به‌طور طبیعی در رفتار و سلوک او جاری می‌شود.

امام جمعه ایلام نگاه عادت‌گونه به نماز را آسیب‌زا عنوان کرد و افزود: نماز تکلیف سنگین نیست بلکه گفت‌وگوی عاشقانه بنده با خالق است؛ اگر نماز برای انسان دشوار شود، باید ضعف ایمان و غفلت از یاد خدا را در خود جست‌وجو کند.

وی اذان را پیامی بیدارگر و تربیتی توصیف کرد و گفت: اذان با “الله اکبر” انسان را متوجه عظمت الهی می‌کند و در ادامه او را به سوی رستگاری دعوت می‌نماید، بنابراین بی‌اعتنایی به این دعوت آسمانی با روح بندگی سازگار نیست.

نماینده ولی‌فقیه در ایلام با استناد به آیات سوره جمعه افزود: قرآن کریم مومنان را به سرعت به سوی نماز فرا می‌خواند و امور دنیوی را در برابر این فریضه در مرتبه‌ای پایین‌تر قرار می‌دهد؛ ازاین‌رو نماز باید در صدر برنامه‌های روزانه انسان باشد.

کریمی‌تبار تشریع نمازهای پنج‌گانه را برای غفلت‌زدایی از انسان دانست و گفت: نماز در طول روز همچون زنگ بیدارباش الهی است که انسان را از غرق شدن در دنیا نجات می‌دهد و به یاد خدا بازمی‌گرداند.

وی ذکر دائمی خداوند را عامل اصلاح سبک زندگی برشمرد و تصریح کرد: انسانی که خود را همواره در محضر پروردگار می‌بیند، در مسئولیت‌پذیری، رعایت حقوق دیگران و انجام وظایف فردی و اجتماعی دقیق‌تر و متعهدتر عمل می‌کند.

امام جمعه ایلام هشدار داد: دلبستگی افراطی به مال و فرزند می‌تواند انسان را از یاد خدا دور کند و خسارت معنوی بزرگی به بار آورد؛ لذت نبردن از عبادت نشانه بیماری قلبی ناشی از دنیاگرایی است و تنها با بازگشت صادقانه به یاد خدا درمان می‌شود.

وی با تأکید بر نقش الگویی کارکنان و نیروهای انقلابی در ترویج فرهنگ نماز گفت: هر فرد مؤمن باید در محیط کار و خانواده مبلغ عملی نماز باشد؛ پیوند با خدا پشتوانه استقامت، بصیرت و تداوم راه شهیدان و آرمان‌های انقلاب است.

سردار سیدصادق حسینی فرمانده سپاه امیرالمؤمنین(ع) ایلام نیز در این همایش با اشاره به جایگاه برجسته نماز، اظهار داشت: نماز، واجب اساسی دین، دستور صریح الهی و معیار پذیرش سایر اعمال است، هرگاه نماز پذیرفته شود، دیگر عبادات نیز مورد قبول قرار می‌گیرند.

وی نماز را گفت‌وگوی بنده با خدا و قرائت قرآن را سخن گفتن خدا با انسان دانست و گفت: آغاز و پایان آیین عبادی–سیاسی حج با نماز است که این خود گویای جایگاه والای آن در دین مبین اسلام است.

سردار حسینی اضافه کرد: نماز جماعت جلوه‌ای از نظم، وحدت و انضباط اجتماعی است و روح فروتنی و بندگی را در وجود انسان زنده نگه می‌دارد.

وی با اشاره به نقش تاریخی مساجد در اسلام یادآور شد: نخستین احکام و قوانین اسلامی در مسجد پایه‌گذاری شد و اساس جامعه اسلامی از پیوند نماز و مسجد شکل گرفت.

در پایان این همایش از 30 نفر از خادمان و فعالان نماز سپاه امیرالمؤمنین(ع) استان ایلام با اهدای لوح تقدیر قدردانی به عمل آمد.




امام جمعه ایلام: حضور شهدا جامعه را از غبار دنیاگرایی می‌رهاند

حجت‌الاسلام والمسلمین اله‌نور کریمی‌تبار، نماینده ولی‌فقیه در استان و امام جمعه ایلام، صبح امروز (دوشنبه 3 آذر) در آیین تشییع پیکر مطهر چهار شهید گمنام دوران دفاع مقدس، با بیان اینکه شهدا را پیام‌آوران ولایت هستند، اظهار کرد: شهدای گمنام با حضور خود، مسیر درست را به جامعه نشان می‌دهند و ما را از غفلت و دنیاطلبی برحذر می‌دارند.

وی با اشاره به اینکه رمز پیروزی ملت ایران در برابر استکبار جهانی، تمسک به ولایت فقیه است، افزود: اگر مردم از ولایت فاصله بگیرند، همانند صدر اسلام که دشمنان با بی‌وفایی به اهل‌بیت مسیر حق را منحرف کردند، سرنوشت تلخی در انتظار آنان خواهد بود.

‌کریمی تبار با الهام از وصیت حضرت زهرا (س) مبنی بر مخفی‌ماندن قبر مطهر ایشان، گفت: شهدا نیز آگاهانه راه گمنامی را برگزیدند تا برای نسل‌های آینده نماد اخلاص و بی‌اعتنایی به دنیا باشند، این حضور یادآور مظلومیت اهل‌بیت و ولایت‌مداری آنان است.

امام جمعه ایلام ضمن اشاره به سخنان سردار باقرزاده درباره دفن شهدای گمنام در ارتفاعات شمال تهران تصریح کرد: این مکان‌ها معنویت ویژه‌ای دارند و حتی پس از گذشت سال‌ها، شهدا با یادآوری آرمان‌ها، جامعه را از غبار دنیاگرایی می‌رهانند.

‌کریمی‌تبار با تاکید بر نقش انقلاب اسلامی در بیداری ملت‌ها، گفت: امروز مسلمانان یمن و سایر نقاط جهان با الهام از انقلاب اسلامی در برابر زورگویان ایستاده‌اند و این مسیر طوفانی ادامه خواهد داشت؛ خیانت دشمنان تنها سبب استواری بیشتر انقلاب می‌شود.

وی همچنین از شیعیان مهاجر آفریقایی در آمریکا به‌عنوان پیشگامان مبارزه با صهیونیسم و مدافعان مظلومان غزه یاد کرد و گفت: این روند نشانه‌ای از پذیرش جهانی مصلح کل، امام عصر (عج) است.

نماینده ولی‌فقیه در ایلام با قدردانی از مجاهدت‌های سپاه، ارتش، نیروی انتظامی و نیروهای حافظ امنیت کشور گفت: اقتدار جمهوری اسلامی ایران از برکت خون شهدا و مدیریت ولایت فقیه است و در کنار پاسداری از ارزش‌ها، باید برای رفع مشکلات معیشتی مردم تلاش جدی انجام گیرد.




امام جمعه ایلام: جنگ ۱۲ روزه ‌‌شکست ائتلاف ناتو بود

حجت‌الاسلام والمسلمین الله نور کریمی تبار در آیین تجلیل و تکریم از پیشکسوتان و رزمندگان هشت سال دفاع مقدس در ایلام،با اشاره به نقش رزمندگان در تاریخ انقلاب، اظهار داشت: مجاهدان و پیشکسوتان عرصه جهاد که روزگاری جانفشانی کردند، منزلت و جایگاهی نزد خداوند دارند که تفاوت چندانی با مقام شامخ شهدا ندارد و همواره در حافظه تاریخی ملت ایران ماندگار خواهند بود.

وی با تأکید بر اینکه صبر و استقامت مردم در طول جنگ تحمیلی، عامل اصلی پیروزی جمهوری اسلامی بود، افزود: امروز نیز ما نیازمند حفظ این روحیه از طریق وحدت و یکپارچگی هستیم. همان‌طور که در دفاع 12 روزه اخیر، انسجام و اراده ملی منجر به شکست ائتلاف ناتو شد، اکنون نیز این یکپارچگی برای فائق آمدن بر مشکلات ضروری است.

امام جمعه ایلام در بخش دیگری از سخنان خود، فشارها و مشکلات اقتصادی کنونی را یادآور شد و بیان کرد: نباید امور مادی باعث دوری ما از ارزش‌های معنوی شوند؛ چرا که جایگاه مجاهدان در محضر پروردگار قابل مقایسه با دارایی‌های دنیوی نیست.

وی با بیان اینکه جبهه مقاومت ثمره همین ایثارگری‌هاست، خاطرنشان کرد: با وجود تلاش غرب برای دور ساختن جوامع مسلمان از دین، واقعیت این است که ایمان به خداوند متعال، که در دوران دفاع مقدس نیز رأس همه ابزارهای پیروزی بود، امروز نیز برای ایستادگی در برابر تهدیدها و فشارهای جهانی، لازمه جامعه ماست.

جنگ 12 روزه؛ سکانسی از دفاع مقدس با حضور عریان ناتو

سردار اله نور نورالهی، از فرماندهان و پیشکسوتان جنگ تحمیلی، با اشاره به نابرابرترین جنگ قرن 21 که به ملت ایران تحمیل شد، تأکید کرد: جنگ 12 روزه اخیر در حقیقت سکانسی از همان جنگ هشت ساله بود که با به‌کارگیری پیشرفته‌ترین تجهیزات و با حضور صریح آمریکا و ناتو به وقوع پیوست.

وی تفاوت این دو جنگ را در نوع حمایت غرب دانست و اظهار داشت: اگر در جنگ هشت ساله، دشمنان حمایت خود از رژیم بعث را پنهان می‌کردند، در نبرد اخیر، آمریکا به‌طور مستقیم با هدف پشتیبانی از اسرائیل وارد عمل شد و سامانه‌های پیشرفته‌ای نظیر پدافند هوایی پاتریوت را برای دفاع از رژیم صهیونیستی به کار گرفت.

سردار نورالهی با اشاره به موفقیت‌های ایران در این نبرد، خاطرنشان کرد: با وجود تمامی موانع و تدابیر دفاعی دشمنان، موشک‌های فرزندان امام و رهبری توانستند از تمامی این سدها عبور کنند و ضربات مهلکی را به مراکز حساس و مهم اسرائیل وارد سازند.

این فرمانده پیشکسوت با تأکید بر تداوم جهاد و مقاومت در برابر دشمنان، بصیرت و آمادگی ملت ایران را برای مقابله با تهدیدات ضروری دانست و افزود: هرچند حماسه دفاع مقدس متعلق به تمامی ملت ایران است، اما شهدای ما نمایندگان بارز فداکاری و ایستادگی در برابر خصم بوده‌اند.

در پایان این مراسم، از جمعی از پیشکسوتان، ایثارگران و فعالان حوزه دفاع مقدس در استان ایلام تجلیل به عمل آمد.




امام جمعه ایلام: آویزان شدن به آمریکا و التماس از اروپایی‌ها راهگشا نیست

حجت‌الاسلام والمسلمین الله‌نور کریمی‌تبار در خطبه های امروز نماز جمعه در محل مصلی شهر ایلام، ضمن تبریک میلاد خجسته امام حسن عسگری(ع) به تمامی شیعیان و دوستداران آن حضرت، با تاکید بر لزوم برگزاری جشن‌ها و مراسم شادمانی در مساجد و مجامع، اظهار داشت: امیدواریم که همگان بتوانند در این ایام، با اعمال و نیات خود، موجبات شادی قلب امام عصر (عج) را فراهم آورند.

امام جمعه ایلام در ادامه با اشاره به سالگرد شهادت مجاهد کبیر، پرچمدار مقاومت، حضرت حجت‌الاسلام‌والمسلمین سید حسن نصرالله، گفت: سال گذشته در ششم مهرماه مظلومانه به دست رژیم تروریست و کودک‌کش به شهادت رسید، به عنوان اسوه‌ای از ایستادگی و شجاعت معرفی شد.

وی افرود: این شهید بزرگوار در میدان‌های جهان مردانه ایستادگی کرد و با قدرت‌نمایی در برابر صهیونیست‌ها، خواب راحت را از چشمان آن‌ها ربود و به مردم لبنان و امت اسلامی عزت بخشید.

امام جمعه ایلام با بیان اینکه شهادت، پاداش مجاهدت‌های خستگی‌ناپذیر این سید بزرگوار بود، یادآور شد که مقام معظم رهبری (مدظله العالی) فرموده‌اند سید مقاومت یک شخص نبود، یک راه و یک مکتب بود و این راه همچنان ادامه خواهد داشت.

وی در ادامه تأثیرگذاری سید حسن نصرالله بر ساختار حزب‌الله و اقوام مختلف لبنان را بی‌بدیل خواند و خاطرنشان کرد: سید مقاومت به عنوان یک اسوه و قهرمان برای همیشه در تاریخ لبنان و کشورهای عربی و اسلامی ماندگار خواهد بود.

هشدارهای مقام معظم رهبری درباره مذاکره با آمریکا و بدعهدی اروپایی‌ها

امام جمعه ایلام در ادامه به بیانات ارزشمند مقام معظم رهبری در روز چهارشنبه گذشته اشاره کرد و نکات مهمی را یادآور شد و با استناد به سخنان رهبر انقلاب فرمود: هیچ ملت باشرفی مذاکره همراه با تهدید را قبول نمی‌کند و هیچ سیاستمدار خردمندی آن را تصدیق نمی‌کند.

خطیب نماز جمعه ایلام به تجربه عملی برجام اشاره کرد و گفت: آمریکا ما را به تمسخر گرفت و با وجود خوش‌بینی برخی به مذاکره، تحریم‌ها که قرار بود برای همیشه برداشته شود، تنها تعلیق شدند.

وی با تأکید بر اینکه دروغ‌گویی کاسبان تحریم پس از ده سال افشا شد و اکنون به دنبال بهانه‌های دیگر هستند، افزود: جمهوری اسلامی همه امتیازات را داد، اما آمریکا به هیچ تعهدی عمل نکرد و نهایتاً قرارداد را پاره کرد.

وی به عنوان نمونه‌ای دیگر از بدعهدی آمریکا، به وقایع قبل از جنگ 12 روزه اشاره شد که تیم مذاکره‌کننده ایران در میانه مذاکرات غافلگیر و مورد هجوم قرار گرفت و پرسید: چنین دشمنی مگر می‌شود به او اعتماد کرد؟ مگر می‌شود حرفش را پذیرفت؟

وی به نمونه اخیر زورگویی آمریکا نیز اشاره کرد که در آن، چند کشور توافق کرده بودند تا حمله به تأسیسات هسته‌ای کشورهای عضو NPT ممنوع شود، اما آمریکا اعلام کرد که اگر چنین چیزی تصویب شود، از NPT خارج خواهد شد. این اقدام آمریکا نشان می‌دهد که به دنبال بهانه‌ای برای حمله به مراکز هسته‌ای ایران است و این اوج زورگویی است که مردم ایران را به شعار «مرگ بر آمریکا» واداشته است.

بدعهدی اروپایی‌ها؛ درس عبرتی برای خوش‌بینان به غرب

کریمی‌تبار به آلمان، فرانسه و انگلیس اشاره کرد که زمانی تلاش می‌شد از توان آن‌ها به نفع جمهوری اسلامی در مذاکرات با آمریکا استفاده شود. اما بعد از 10 سال از برجام، خود این کشورها نیز به تعهداتشان عمل نکردند و حتی درخواست فعال شدن تحریم‌ها را به سازمان ملل ارائه دادند.

وی به نقل از مقام معظم رهبری فرمود که ایشان بارها گفته‌انداروپایی‌ها از لحاظ عهدشکنی و بداخلاقی کمتر از آمریکا نیستند و آن‌ها هم مثل آمریکا در مقام زبان‌بازی و حرف زدن همیشه طلبکارند.

امام جمعه ایلام تأکید کرد که تنها راه علاج کشور، قوی شدن در همه ابعاد است و آویزان شدن به آمریکا و التماس از اروپایی‌ها را راهگشا ندانست.

امام جمعه ایلام با تاکید بر اهمیت وحدت ملی و همدلی در استان، گفت: شمنان به صورت مستقیم و غیرمستقیم برای ایجاد اختلاف اقدام می‌کنند و ما در استان نیازمند وحدت و انسجام بیشتری هستیم.

وی با بیان اینکه وقتی نایب امام زمان دستور وحدت می‌دهد، مدعیان ولایت‌مداری باید در عمل نشان دهند که ولایت‌مدارند، نه اینکه هر جا منافعشان اقتضا کند دنبال اختلاف باشند، خواستار همکاری مسئولان برای جذب سرمایه‌گذار و ایجاد اشتغال شد و تاکید کرد: در جایی که مسئولین دنبال تخریب هم باشند، فرصت جذب سرمایه گذار از بین می‌رود.

کریمی‌تبار همچنین با تشکر از اصحاب رسانه، خواستار تبیین مسائل و استقبال از بیان نقاط ضعف برای جبران آن‌ها شد و بیان داشت: تخریب و افترا ممنوع است؛ نباید یک مدیر نقطه ضعفی دارد ما بخواهیم تسویه حساب شخصی با او داشته باشیم و شخصیت او را خرد کنیم.

امام جمعه ایلام به سفر ریاست محترم جمهور به مجمع عمومی سازمان ملل و دفاع مقتدرانه ایشان از مواضع انقلابی و اقتدار جمهوری اسلامی اشاره کرد و از این حضور ابراز خرسندی نمود.

وی با گرامیداشت هفته دفاع مقدس، آن را سند افتخار ملت ایران خواند و به شهدای گرانقدر درود فرستاد. همچنین قهرمانی تیم ملی کشتی فرنگی را که آمیزه‌ای از ورزش، ایمان و غرور ایرانی بود، تبریک گفت و موجب شادی ملت و به اهتزاز درآمدن پرچم کشور در دنیا شد.

ایلام، قطب گردشگری مغفول مانده

امام جمعه ایلام با اشاره به پنجم مهرماه، روز جهانی گردشگری، ظرفیت‌های کم‌نظیر گردشگری استان ایلام را مورد تأکید قرار داد و گفت: استان ایلام از تنوع آب و هوایی، جنگل‌های متراکم، چشمه‌های جوشان و آثار باستانی ارزشمند برخوردار است که نیازمند مدیریت صحیح و برنامه مدون برای جذب گردشگر است.

وی هشدار داد که نباید ارزش‌های ما توسط برخی گردشگران مورد تمسخر قرار گیرد.

تقدیر از آتش‌نشانان و توجه به روز ناشنوایان و سالمندان

امام جمعه ایلام با تقدیر از فعالیت‌های آتش‌نشانان به مناسبت روز آتش‌نشانی، آنان را قهرمانانی خواند که در لحظه حادثه جان خود را به خطر می‌اندازند.

وی همچنین روز جهانی ناشنوایان را گرامی داشت و بر لزوم درک نیازهای این قشر تأکید کرد.

امام جمعه ایلام با یادآوری روز جهانی سالمندان درچهارشنبه آینده ضمن ابراز نگرانی که با وجود فرهنگ غنی ملی و اسلامی در تکریم سالمندان، به سمت تبعیت از فرهنگ غربی و سپردن آن‌ها به سرای سالمندان پیش می‌رویم، با استناد به روایتی از امام علی (ع)، اهمیت احترام به بزرگترها را یادآور شد و گفت: جوانان گوش کنند؛ بزرگانتان را تکریم کنید تا فرزندانتان نیز شما را تکریم کنند.




وحدت و انسجام مثال‌زدنی بین اقشار مختلف مردم در جنگ ۱۲ روزه

تاج الدین صالحیان، معاون سیاسی امنیتی اجتماعی استاندار ایلام، در جلسه‌ای با دبیران احزاب استان ایلام، با گرامیداشت اربعین شهدای اقتدار، اظهار کرد: از زمان تشکیل دولت‌ها به معنای امروزی، نظام بین‌الملل دچار تلاطم بوده است و جنگ و درگیری اصل ثابت این نظام است.

معاون سیاسی امنیتی استاندار ایلام افزود: ماهیت نظام بین‌الملل با نظام داخلی کشورها متفاوت است و در داخل کشورها، عناصر تشکیل‌دهنده دولت‌ها با اصل حاکمیت روبرو هستند که اختیار به کارگیری زور را مشروع می‌کند.

وی ادامه داد: سازمان‌های جهانی و بین‌المللی تشکیل شده‌اند، اما هیچ‌گونه ضمانت اجرایی همانند حاکمیت در داخل کشورها را ندارند.

صالحیان با بیان اینکه کشورهایی که قدرت نظامی بیشتری دارند، در این سازمان‌ها بوده و قوانین و قواعد را به نفع خود تغییر می‌دهند، افزود: ماهیت آنارشیک نظام بین‌الملل باعث شده است که کشورها نسبت به هم اعتماد نداشته باشند و به دنبال افزایش قدرت بروند تا بتوانند امنیت خود را حفظ کنند.

وی با تاکید بر اینکه افزایش قدرت کشورها باعث افزایش امنیت آنان و در نتیجه باعث ناامنی دیگران می‌شود، گفت: در چنین وضعیتی، هیچ کشوری از جایگاه خود راضی نیست و هر کدام بدنبال تقویت جایگاه خود هستند.

معاون سیاسی استاندار ایلام افزود: بعد از فروپاشی شوروی، ایالات متحده آمریکا به عنوان تنها قدرت برتر جهانی باقیمانده، بدنبال هژمونی و تسلط بر دنیا بود و برای این منظور، به دنبال سیطره نفوذ خود بر چند منطقه مهم اروپا، خاورمیانه و آسیای شرقی رفت.

صالحیان گفت: خاورمیانه به عنوان یک منطقه استراتژیک، دارای اهمیت چندگانه‌ای است و تسلط بر این منطقه می‌تواند قدرت یک کشور مانند ایالات متحده را افزایش دهد. او افزود که ایران به عنوان مرکز خاورمیانه، نقشی کلیدی در معادلات منطقه ایفا می‌کند و هر قدرتی که بخواهد بر دنیا مسلط باشد، نیازمند تسلط بر خاورمیانه است و این تسلط بدون کنترل ایران امکان‌پذیر نیست.

وی ادامه داد: ایران پس از انقلاب اسلامی به هیچ کشوری از جمله آمریکا، اجازه تسلط و برتری بر خود را نداده است و همین امر باعث شد که ایالات متحده و متحد اصلی آن رژیم منحوس صهیونیستی از راه‌های گوناگون به دنبال تضعیف ایران باشند.

صالحیان گفت: آمریکا و رژیم صهیونیستی به دنبال ایجاد بی‌ثباتی در منطقه برای گسترش نفوذ خود هستند و رژیم صهیونیستی به دنبال موزاییکی کردن منطقه خاورمیانه است.

وی چهار عامل کلیدی را که باعث مقاومت و پیروزی ایران در برابر این تجاوز ددمنشانه بود، حضور جانانه مردم، رهبری مدبرانه و شجاعت مقام معظم رهبری، دلاوری و آمادگی نیروهای مسلح و دولت وفاق ملی دانست و گفت: این چهار عامل باعث شد که نقشه شومی که برای ایران کشیده بودند نقش بر آب شود.

معاون سیاسی امنیتی استاندار ایلام افزود: در طول جنگ 12 روزه، وحدت و انسجام مثال‌زدنی بین اقشار مختلف مردم برای دفاع از ایران اسلامی ایجاد شد. در سطح ملی، همه افراد با هر سلیقه و دیدگاهی که داشتند، برای دفاع از کشور بسیج شدند، زیرا کشورشان مورد تجاوز قرار گرفته بود. این انسجام و همبستگی ملی در برابر تهدیدات خارجی، عاملی مؤثر در حفظ امنیت و حاکمیت ایران بود.

وی با تشکر از دبیران احزاب در ایلام گفت: از همه دبیران احزاب که به شیوه‌های مختلف، در فضای مجازی و واقعی، با نوشتن یادداشت، سخنرانی و حضور در صدا و سیما، از همه جناح‌ها چه اصلاح‌طلب چه اصولگرا و چه مستقل، که همه با هم برای دفاع از کشور تلاش کردند، کمال تشکر و قدردانی دارم. مشاهده سخنرانی‌های دبیران احزاب در صدا و سیما یا در فضای مجازی، واقعاً تحسین‌برانگیز بود.

معاون سیاسی امنیتی استاندار ایلام با اشاره به عدم قطعیت در پایان جنگ گفت: وظیفه همه، از جمله احزاب، این است که همانند ایام جنگ تحمیلی 12 روزه، به خوبی پای کار باشند و این انسجام را حفظ کنند.

وی با تاکید بر اینکه در این جنگ شهیدان گرانقدری را از دست دادیم، گفت: از همه جناح‌ها و گروه‌ها می‌خواهیم که با همکاری و همدلی، به دفاع از کشور و منافع ملی بپردازند. با شناختی که وجود دارد، قطعاً همینگونه نیز خواهد بود و محکم‌تر از گذشته، همه در برابر هر تجاوزی خواهیم ایستاد و دشمنان را از رسیدن به اهداف ناامید خواهیم کرد و به فضل پروردگار، پیروزی با ملت ایران خواهد بود.




اقتدار ایران مرهون فداکاری شهداست

سردار سیدصادق حسینی در مراسم چهلمین روز از شهادت سرداران و دانشمندان جنگ 12 روزه در محل مصلی شهر ایلام برگزار شد، اظهار کرد: جانفشانی این عزیزان برای پایداری اسلام، ایران و ایرانی باعث سربلندی و پیروزی ما بوده است.

وی ضمن تقدیر از حضور پرشور مردم در این مراسم، گفت: هر کدام از شهدا افتخار این کشور، مالک اشتر رهبری و سد نفوذناپذیر در برابر دشمنان انقلاب و جنگ تحمیلی بودند.

فرمانده سپاه استان با خطاب قرار دادن قهرمانان، دلیران، شجاعان و مدافعان کشور، آنها را یادگاران هشت سال دفاع مقدس، اسطوره‌های کشور، ستون‌های مستحکم دفاع از میهن و ستارگان فروزان آسمان نیک‌نامی ایران خواند.

حسینی در بخش دیگری از سخنان خود به جنگ کثیف اشاره کرد و گفت: اسرائیل جنایتکار در این جنگ پیمانکار آمریکا و ناتو بود.

وی مأموریت اصلی را حراست و حفاظت از ایران اسلامی، فرهنگ و تمدن ایرانی این سرزمین جاویدان عنوان کرد و گفت: مسئولان باید برای پیشرفت انقلاب و رفع مشکلات مردم تلاش کنند تا با اتحاد و همبستگی ملی به پیروزی های جدید دست یابیم.

فرمانده سپاه ایلام گفت: فداکاری، ایثارگری، همبستگی، وحدت و انسجام ملی، از خودگذشتگی، صبوری و تحمل سختی‌ها و دفاع از کشور تحت ولایت رهبر معظم انقلاب اسلامی باعث شد تا ما در این آوردگاه پیروز باشیم و دشمنان شکست بخورند و تاریخ جدیدی در تاریخ کشورمان ثبت شد.

حسینی ابراز امیدواری کرد که این روحیه در مقابل توطئه‌های دشمنان نیز ادامه یابد و تأکید کرد: مبارزه ادامه خواهد داشت و با شکست دشمن همراه خواهد بود.




بلند شدن هر صدای تفرقه آب به آسیاب دشمن ریختن است

حجت‌الاسلام و‌المسلمین اله‌نور کریمی‌تبار، چ در خطبه‌های نماز جمعه با تاکید بر اهمیت وحدت ملی و همدلی در دفاع از ایران و جبهه مقاومت اظهار داشت: در شرایط خاص کنونی و اتحاد دشمنان علیه ایران اسلامی، جبهه حق با محوریت جمهوری اسلامی ایران توانسته با تکیه بر پشتوانه غیبی و عزت فراملی، طرفداران بسیاری پیدا کند و از خود و مردم مظلوم جهان دفاع کند.

امام جمعه ایلام با اشاره به سخنان رهبر معظم انقلاب اسلامی، گفت: ملت ایران در هیچ میدانی به عنوان طرف ضعیف حاضر نخواهد شد و از همه ابزارهای لازم برای دفاع از کشور برخوردار است.

وی در ادامه با تاکید بر اهمیت وحدت و همدلی مردم برای دفاع از ایران عزیز، گفت: هر صدای تفرقه و نفاقی که بلند شود، آب به آسیاب دشمن ریختن و خیانت به همدلی و انسجام ملی کشور است.

کریمی‌تبار با اشاره به تاریخ اسلام و افرادی موسوم به «مُرجفون» که با شایعه‌پراکنی و موضع‌گیری‌هایی که یأس و ناامیدی را در دل مؤمنان می‌کاشتند، گفت: امروز نیز افرادی هستند که بیش از آنکه به خداوند متعال ایمان داشته باشند، مرعوب قدرت ظاهری دشمن شده‌اند و مطالبی را به اسم عقلانیت و آزادی بیان بیان می‌کنند تا تاب‌آوری جامعه را در برابر دشمن از بین ببرند.

امام جمعه ایلام با اشاره به پیروزی قطعی ایران اسلامی در جنگ تحمیلی 12 روزه، تأکید کرد که رهبر معظم انقلاب اسلامی فرموده است که خداوند طبق آیه «‘وَلَیَنصُرَنَّ اللَّهُ مَن یَنصُرُهُ’» نصرت خود را بر ملت ایران و نظام اسلامی تضمین کرده است و این ملت به طور قطع پیروز خواهد شد.

خطیب نماز جمعه شهر ایلام با تاکید بر اهمیت رعایت شرایط برای دستیابی به این پیروزی گفت: باید پایدار و با استقامت و صبوری در مقابل دشمن باشیم، اختلافات را کنار بگذاریم و این هماهنگی و همدلی و وحدت را حفظ کنیم.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به ظلم و ستم‌هایی که بر مردم مظلوم فلسطین، غزه و جهان اسلامی از سوی سازمان‌های مدعی حقوق بشر و نظام استکباری می‌شود، گفت: تنها عاملی که می‌تواند ایران اسلامی را از بحران‌های پیش رو به سلامت عبور دهد، تبعیت از امام و رهبر و مرجع تقلیدمان، حضرت امام خامنه‌ای(مدظله‌العالی) است.

وی افزود: همان‌طور که مردم شجاع و عزت‌آفرین با قدرت اسلامی و علوی خود، آمریکا را به خاک مالیدند، امروز نیز مقاومت غزه فصل تازه‌ای از عزت و افتخار را برای مسلمانان و مظلومان جهان رقم خواهد زد.

امام جمعه ایلام با اشاره به سالروز شهادت حضرت علی بن الحسین امام سجاد(ع)، اظهار کرد: بیست و پنجم محرم، سالروز شهادت امام سجاد(ع) است که در سال 95 هجری قمری توسط ولید ابن عبدالملک مسموم و به شهادت رسید. امام سجاد(ع) در شرایط سخت پس از حادثه عاشورا، امامت جامعه اسلامی را به دوش کشید و سبک مبارزه‌ای ویژه داشت.

وی تأکید کرد: صحیفه سجادیه گنجینه‌ای ارزشمند است که خداوند در اختیار ما گذاشته و باید از آن بهره کافی ببریم. این اثر گرانبها به ما می‌آموزد که در هر شرایطی نیاز داریم با خدا صحبت کنیم و یاد می‌دهد انسان نیازمند رحمت الهی چگونه با پروردگار متعال سخن بگوید.

امام جمعه ایلام با قدردانی از تلاش‌های کارکنان سازمان بهزیستی، یادآور شد: به شکرانه سلامت و نعمت‌های الهی، باید به افراد دارای معلولیت که امانت الهی هستند توجه و کمک کنیم. نیازهای جامعه هدف بهزیستی بیش از چیزی است که امروز رفع می‌شود و همه باید به اندازه توان یاری‌رسان آن‌ها باشیم.




تکمیل زنجیره نفت و گاز، صادرات و گردشگری پیشران‌های توسعه ایلام

احمد کرمی با اشاره به اولویت‌های توسعه‌ای استان، اظهار کرد که تکمیل زنجیره ارزش نفت و گاز در استان ایلام از مهم‌ترین طرح‌هایی است که به طور جدی در دستور کار قرار دارد.

وی بیان کرد که میدان‌های نفتی آذر و چنگوله، میدان گازی سمند و سایر میادین نفت و گاز از طرح‌هایی هستند که پیگیری اجرای پروژه‌های آن‌ها در استان آغاز و حداکثر بهره‌برداری از این ذخایر در کوتاه‌ترین زمان ممکن هدف‌گذاری شده است.

استاندار ایلام افزود: فعال‌سازی پتروشیمی دهلران و افزایش ظرفیت پتروشیمی ایلام، تکمیل مرحله دوم پالایشگاه گاز و توسعه میادین تنگ بیجار، از دیگر برنامه‌های راهبردی دولت چهاردهم برای رونق اقتصادی و ایجاد اشتغال پایدار در استان هستند.

وی اظهار کرد: موضوع منطقه آزاد تجاری مهران نیز به‌طور جدی پیگیری و مقرر شده است با تسریع در روند انتخاب هیأت مدیره، این منطقه وارد مرحله اجرایی شود.

کرمی یادآور شد که استان ایلام با بیش از ۴۳۰ کیلومتر مرز مشترک با کشور عراق ظرفیتی مهم است که می‌تواند نقش مؤثری در افزایش تجارت مرزی و رشد صادرات داشته باشد.

استاندار ایلام ادامه داد: صادرات از مرز مهران سالانه حدود ۱.۵ میلیارد دلار است و تلاش داریم با توسعه زیرساخت‌ها و بازارچه‌های مرزی نظیر چیلات و هلاله شمالی، این رقم را به دو برابر برسانیم و در گام نخست با هدف‌گذاری افزایش ۳۰ درصدی صادرات، برنامه‌ریزی لازم انجام شده تا در آینده نزدیک شاهد رشد قابل توجه مبادلات تجاری در استان باشیم.

کرمی با بیان اینکه زیرساخت‌های حمل و نقل و مسیرهای جاده ای بستر توسعه سایر بخش‌های اقتصادی هستند، گفت: تا ایام اربعین امسال، بیش از ۲۶ کیلومتر مسیر چهار بانده به جاده‌های استان افزوده خواهد شد.

وی بیان کرد: بخشی از این پروژه‌ها مربوط به مسیر مهران-دهلران-اندیمشک و بخشی دیگر مربوط به مسیر ایلام-شباب است و در سفر اخیر دولت، مصوبات ارزشمندی برای توسعه حمل و نقل استان به تصویب رسید که اجرا و تکمیل این پروژه‌ها موجب تسهیل دسترسی و رونق اقتصادی و گردشگری استان خواهد شد.

استاندار ایلام گردشگری را یکی دیگر از محورهای مهم اشتغال و توسعه استان خواند و افزود: ایلام به واسطه طبیعت چهارفصل، آثار تاریخی ثبت ملی، ظرفیت‌های گردشگری مذهبی و دفاع مقدس و ظرفیت بالای بوم‌گردی، می‌تواند به قطب گردشگری غرب کشور تبدیل شود.

کرمی تصریح کرد که دعوت از سرمایه‌گذاران و فراهم کردن زمینه حضور آنان در بخش گردشگری، جزو برنامه‌های جدی استان است و این بخش می‌تواند به اندازه حوزه نفت و گاز سودآوری و اشتغالزایی داشته باشد.

وی با اشاره به برنامه توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر استان، افزود: استفاده از پنل‌های خورشیدی برای تولید ۵۰۰ مگاوات انرژی در استان برنامه‌ریزی شده که بخشی از آن در حال اجرا است و در روزهای اخیر نیز تفاهم‌نامه ۱۰۰ مگاوات با هلدینگ خلیج فارس منعقد شده و به زودی اجرایی می‌شود.

استاندار خاطرنشان کرد: با تکمیل پروژه‌ها و تداوم همراهی مردم، آینده‌ای روشن در انتظار ایلام خواهد بود و سیاست دولت چهاردهم، توسعه همه‌جانبه استان با تکیه بر ظرفیت‌های مردمی است.

وی در ادامه خاطرنشان کرد که رویکرد اصلی دولت، حضور میدانی میان مردم و خدمت‌رسانی بی‌واسطه به آنها است و این مهم به‌عنوان یکی از شاخصه‌های قدرت نظام محسوب می‌شود.

کرمی افزود: ارتباط مستقیم رئیس‌جمهور و اعضای دولت با مردم، شنیدن صدای اقشار مختلف، شناسایی مسائل و دغدغه‌های جامعه و تلاش برای گره‌گشایی از مشکلات، همواره در اولویت اقدامات دولت قرار دارد.

استاندار ایلام با تاکید بر اهمیت حضور و مشارکت مردم در عرصه‌های مختلف، گفت: وفاداری و موقعیت‌شناسی مردم ایلام و کشور، همواره یکی از عوامل اقتدار و پیشرفت نظام بوده است؛ همچنان که در روزهای اخیر، ملت ایران با هوشیاری و اتحاد در کنار دولت و رهبر معظم انقلاب ایستادند و پاسخ قاطعی به یاوه‌گویی‌های دشمنان دادند.